Palvelumalleja iloisesti sarjakuvina

Digitaalinen asiointi on hankalaa. Älykännykkää tarvitaan usein tunnistautumiseen

Digisti Fiksu projektin yksi tavoite oli kehittää yhdessä erilaisten verkostojen kanssa palvelumalleja. Palvelumallien idea on esittää digitaalisten palvelujen erilaisia tilanteita ja niissä koettuja haasteita ja mahdollisia ratkaisuja haasteisiin.

Järjestimme Laureassa 17.4.2018 työpajan, johon osallistui sekä verkostojen jäseniä, että kaupunkien edustajia. Työpajassa huomattiin, että joustavan digitaalisen asioinnin toteuttamisen esteitä ja haasteita on vielä paljon. Esimerkiksi pankkitunnuksia tarvitaan useisiin viranomaisten palveluihin tunnistautumiseksi. Jos ikäihminen haluaisi valtuuttaa jonkun toisen asioimaan puolestaan, Suomi.fi:ssä voi valtuutuksen kyllä antaa, mutta valtuuttajan tulee ensin tunnistautua. Ikäihmisillä ei läheskään kaikilla ole pankkitunnuksia, tunnuslukulaitetta tai älykännykkää tunnistautumisen tekemiseksi. Tämä innoitti joitakin ryhmiä kuvaamaan palvelumallia, jossa valtuutuksen voi antaa valtakirjalla ja valtakirjan vastaanottaa esimerkiksi paikallinen terveyskeskus, joka kirjaa sen Suomi.fi järjestelmään.

Myös pankkiasiointi herätti keskustelua ja siitäkin työryhmä teki palvelumallin. Haasteellisena koettiin myös esimerkiksi ajat terveydenhuoltopalveluihin. Niistä tulee kyllä kirje kotiin, mutta jos sen hukkaa, päivän voi tarkistaa omakannasta. Sieltä ei kuitenkaan yllättäen löydy kellonaikaa. Tarkan ajan saa vain joko soittamalla tai menemällä paikanpäälle.

Digisti Fiksu projektissa tehdyssä laajassa selvityksessä kävi ilmi, että matkalippujen ostaminen ei tunnu ainakaan ikäihmisten näkökulmasta niin helpolta kuin palveluntarjoajat antavat ymmärtää. Monen matka on tyssännyt siihen, että matkan voi ostaa vain digitaalisesti. Yksi palvelumalli kertoo ikäihmisten näkökulmasta, miten digitaalisuus voi olla jännittävää.

Storyboard palvelumallien kuvaajana

Työpaja oli myös digitaalisten työkalujen testauspaja. Osallistujat testasivat ilmasta verkossa toimivaa sarjakuvatyökalua Storyboardia (storyboardthat). Vakava palvelumallipohdinta muuttui hauskaksi tekemiseksi – opetimme toinen toisiamme. Oli todella hienoa huomata, että kun yksi osallistuja huomasi työkalussa uuden ominaisuuden, hän heti neuvoi sen toiselle. Yhdessä saimme aikaiseksi useita palvelumalleja ja nautimme hauskoista hetkistä ja oivalluksista.

Palvelumallit löydät oheisista linkeistä:

Digitaaliset matkaliput jännittävät

Ajanvaruksen kellonaika ei  näy Omakanta.fi:ssä

Pankkiasioiminen ei onnistu digitaalisesti

Valtuutus valtakirjalla

Valtuutustoimii joskus

Asioi verkossa - Vantaa-info auttaa

 


Yhteistyökumppanit