Älykkäät ratkaisut tarvitsevat asukasyhteistyötä

Progmar Manager Rogier Havelaar PostNL

Unleash Innovations In Smart City & IoT konferenssissa Amsterdamissa pureuduttiin älykkään kaupungin perusongelmaan: miten saada kaupungin palvelut järjestettyä älykkäästi uutta teknologiaa hyödyntäen, ympäristöystävällisesti energiaa säästäen ja kaikille asukkaille tasa-arvoisesti.

Maalikuun lopussa järjestetty konferenssi keräsi yhteen niin kaupunkien päättäjiä kuin innovatiivisia ratkaisuja tarjoavia yrityksiä, organisaatioita ja verkostojen edustajia.

Mieleenpainuvimman esityksen piti PostNLn edustaja Rogier Havelaar, joka kertoi kuinka posti yrittää uudistua muuttuvassa kaupungissa. Havelaar kertoi, että postimies on hollantilaisten mielestä luotettava ihminen. Postilla on valmiina jo valmis jakeluverkosto, ihmiset ja autot, joita voi hyödyntää kaupungin datan keruussa. Postimiehet olivat esimerkiksi valokuvanneet jakelupäivän aikana vastaan tulleita roskakoreja. He luokittelivat roskakorin lähiympäristön sen perusteella, kuinka siisti se oli. Kuvien perusteella luotiin verkossa julkaistu kartta.

Lopputulemana oli, että kaupungin jätehuollosta vastaavat saivat näin arvokasta tietoa siitä, millä alueilla jätehuoltoa täytyy tehostaa ja roskakoreja tyhjentää useammin. Postimiehistä tuli kaupunkilaisten ystäviä ja roskapoliiseja. Postin tempaus sai paljon positiivista huomiota mediassa ja uusia yhteydenottoja ja ideoita, miten postimiehet voivat osallistua tiedon keruuseen omasta jakeluympäristöstään. Älykäs kaupunki tarvitsee tietoa, dataa ja sitä postimiehet voivat kerätä eri tavoin.

Pommi postilaatikossa

Havelaarin toinen esimerkki oli sekin mielenkiintoinen ja opettavainen. Posti päätti sijoittaa joihinkin postilaatikoihin sensoreita mittaamaan ilmanlaatua, tuulta, liiketeen sujuvuutta ja melua. Havelaar ei kuitenkaan tiennyt, että postilaatikot siivotaan vuoden välein. Kun laatikon siivoja saapui paikalle, hän luuli, että postilaatikossa on pommi. Siivoja kutsui paikalle poliisin ja poliisi pommiryhmän. Posti sai tästäkin tempauksestaan paljon huomioita, mutta positiivisessa mielessä.

- Meidän julkisen palvelun toimijana täytyy pystyä luomaan tarinoita, jotka koskettavat asukkaita ja kansalaisia. Mielestäni postimiehestä täytyy tulla asukkaiden ystäviä ja osoittaa heille ihan yleiskielellä, mistä älykkäässä kaupungissa on kyse. Aina älykkyyden ei tarvitse olla teknologiavetoista, se voi olla myös postimiesvetoista, Havelaar korosti.

Havelaar myös kertoi, että suomalaisista postimiehistä on tullut ikäihmisten arkea helpottavia ystäviä, jotka auttavat haravoinnissa ja ruohonleikkuussa – älykkään kaupungin tehtävä on nimenomaan olla sen asukkaiden arjen helpottajana.

Merja Drake


Yhteistyökumppanit